Tractorpulling is een sport die in 1978 overgewaaid is uit de USA naar Europa. In de 40 jaar dat het nu in Europa plaats vindt heeft het een enorme technische evolutie doorgaan.
De huidig gebruikte motoren overschrijden soms de 3000 PK (!) en sommige toptractoren beschikken over 4 van dergelijke motoren. De aandrijvingen moeten dat ook allemaal maar aan kunnen, dus ook hierin wordt gebruik gemaakt van speciale constructies en materialen.
Het spreekt voor zich dat het bouwen en op de baan houden van dit soort toptractoren de nodige investeringen met zich meebrengen. Vaak gaan achter deze topteams grote bedrijven schuil of het gaat om teams die in de loop der jaren steeds verder gekomen zijn en op tijd gemoderniseerd hebben.
The European Tractor Pulling Committee ( ETPC ) is de overkoepelende Europese organisatie. De Nationale Truck- en Tractorpulling Organisatie ( NTTO ) is de Nederlandse tak. Deze NTTO weet als geen ander dat je ook in deze tak van sport nieuwe instroom nodig hebt. Instroom met minder kapitaal.
Om dit te verwezenlijken is in 2014 onder andere de Light Two Wheel Drive klasse in het leven geroepen. Naar voorbeeld van de grotere broer: de Two Wheel Drive klasse.
LIMIETEN OM BEREIKBAARHEID TE BEVORDEREN
Het voertuig moet het uiterlijk hebben van een ooit in serie geproduceerde auto, zoals in ons geval een Ford Capri
De Light Two Wheel Drive deelnemers zijn door reglementen gebonden aan motorlimieten, waardoor het maximaal te bereiken motorvermogen zo rond de 800 PK komt te liggen. Dit maakt het ook aanzienlijk gemakkelijker om de aandrijfcomponenten te ontwerpen. Het voertuig moet het uiterlijk hebben van een ooit in serie geproduceerde auto, en mag ook niet verlengd worden, zoals bij grote broer de Two Wheel Drive. Ook wat gewicht betreft hoeft er nog niet echt op de kleintjes gelet te worden. Op deze manier is het al mogelijk om met een investering van onder de 10.000 euro een instap te maken in de professionele wereld van Tractorpulling.
De wedstrijden van de Light Two Wheel drive worden verreden voor de sleepwagen No Mercy, dezelfde sleepwagen wordt ook gebruikt voor de klasse Mini Unlimiteds .
Uiteraard zien we graag nieuwe teams tegemoet! Neem vrijblijvend contact met ons op voor verdere info en hulp!
COMPETITIE
Hieronder stellen wij graag voor: onze concullega’s van dit moment en er is ook een nieuwe bouwer:
Poison Ducky , dit team is de Nederlands Kampioen van 2014 en 2017
Green Bullit, de kampioen van 2015. De enige diesel in de klasse!
Smink No Mercy, nog geen titel, maar het laatste seizoen bijzonder sterk aanwezig.
Bad News, pikt nog wel eens een wedstrijdje mee voor het podium!
In aanbouw: Dutch Viper. Deze Kadett City gaat voorzien worden van een heuse Dodge Viper V 10 motor. Verwacht in seizoen 2019.
POISON DUCKY
POISON DUCKY
Poison Ducky, dit team is de Nederlands Kampioen van 2014 en 2017.