De krachtbron van MienMasjien is een Chevrolet Big Block met een slagvolume van 8,2 liter. De brandstof is methanol.

 

 

In het hart bevind zich een gesmede krukas van het merk Calies, het neusje van de zalm onder de krukassen. De verbinding met de zuigers bestaat uit aluminium drijfstangen van het merk R&R.

 

De zuigers zijn gesmede exemplaren met een zogenaamde flinke ‘dome’.

 

 

In combinatie met de aluminium Brodix koppen zorgen ze voor een compressieverhouding van 14 op 1. De klepbediening vind plaats door een Lunati roller-nokkenas. Deze nokkenas heeft hele steile vlakken en geeft een hoge lift.

 

 

Daardoor ontstaat een hoge klepsnelheid en om zwevende kleppen te voorkomen worden de kleppen in toom gehouden door extra stijve veren. De stelbouten van de tuimelaars zouden dit  geweld niet overleven, daarom is er over de tuimelaars een zogenaamde studgirdle aangebracht. Deze verdeeld de krachten over  meerdere bouten.

 

 

In het onderblok zijn groeven gekotterd waarin een passende draad is aangebracht.

 

 

Op dezelfde maat zit in de koppen ook een groef.

 

De draad wordt in de koperen koppakking geperst en valt weer in de groef van de kop. Zo wordt er een extra stevige aansluiting gemaakt tussen kop en blok.

 

 

Voor de broodnodige sterke vonk zorgt een Mallory Super-Mag III  magneetontsteking.

 

 

De motor wordt aangeslingerd door een extra sterke startmotor van MSD.

 

 

Geschat vermogen van de motor is zo’n 800 PK. Door een aluminium vliegwiel en een aluminium Crower koppeling komen deze PK’s aan in de zelfbouw versnellingsbak.

 

 

De verhoudingen in deze bak kunnen aangepast worden door middel van tandwielen van Winter’s Perfomance.

 

 

Op dit moment zorgt de bak voor een vertraging van 3.53 op 1. Gezamenlijk  met de vertraging in de achteras is de totale vertraging 15,2 op 1. Dit zorgt bij 7500 RPM voor een wielsnelheid van 83 km per uur met de nieuwe Pioneer Giant Puller banden.

 

 

Uiteraard  moet er ook achteruit gereden kunnen worden. Een Lenco reverser tussen bak en achteras zorgt voor deze mogelijkheid.

 

Mien Masjien beschikt over een Edelbrock data log systeem, waarmee zaken als uitlaatgastemperatuur per cilinder, brandstofdruk, oliedruk, olietemperatuur, temperatuur van de koppen alsmede wielsnelheid links en rechts afzonderlijk na de run uitgelezen kunnen worden.

 

Voor de werkelijk behaalde snelheid bevind zich een eenvoudige Garmin navigatie in de cabine.